برگزاری نشست خبری تولید محصول استراتژیک PAP
 

برگزاری نشست خبری تولید محصول استراتژیک PAP

نشست خبری مهندس سید محمدرضا موسوی اصفهانی مدیرعامل شرکت کیمیاگران امروز با حضور خبرنگاران و عکاسان رسانه های کشور برگزار شد.

درابتدای این نشست مهندس موسوی در مورد عملکرد شرکت کیمیاگران در زمینه تکمیل زنجیره ارزش تولید توضیحاتی را ارائه داد و هدفگذاری برای سال آینده در حوزه تامین و تکمیل زنجیره تولید مواد اولیه را در این مجموعه تشریح کرد.

وی درمورد آخرین دستاورد این شرکت در سال 1401 و راه اندازی خط تولید PAP به عنوان مواد اولیه تولید استامینوفن گفت: با هدفگذاری هایی که انجام شده بود موفق شدیم مراحل تولید آزمایشی پاراآمینوفیل (PAP) را پشت سربگذاریم و با افتتاح این مجموعه بزودی ظرفیت اسمی تولید را آغاز خواهیم کرد. تمام تلاش ما این است که این واحد را ظرف یکسال به ظرفیت تولید کامل برسانیم و از منافع آن کشور متنفع شود.

مهندس موسوی درمورد مراحل راه اندازی این خط تولید بیان داشت: کل زمان اجرای این پروژه از زمانی که ایده آن مورد توجه قرار گرفت 30 ماه به طول انجامید. باید تاکید داشت که دانش فنی این پروژه کاملاً بومی و تمامی تجهیزات به کار گرفته شده در آن به طور کامل ساخت داخل و اجرای آن نیز تماماً توسط نیروهای داخلی صورت گرفته است.
با راه اندازی این واحد جزو معدود کشورهایی خواهیم شد که قادر به تولید پاراآمینوفیل (PAP) هستند. هدف از راه اندازی این واحد از یکسو خلق زنجیره ارزش برای کشور و از سوی دیگر تامین ماده اولیه استامینوفن بود. از دوسال پیش و تقریباً در ایام کرونا کشور در تولید استامینوفن خودکفا شد. چرا که پیش بینی می شد همانطور که در ایام کرونا جلوی صادرات آن از سوی کشورهای تولیدکننده گرفته شد، ممکن است جلوی صادرات مواداولیه آن نیز گرفته شود.

از همین روی با یک اراده و همت جمعی در مجمع تصمیم برتولید PAP گرفته شد و در بخش تحقیقات شرکت اقدامات اولیه آن توسط متخصصان و محققین داخلی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. نهایتاً پس از مراحل تحقیقاتی با صرف هزینه ای بیش از 10 میلیون دلار که تماماً توسط خود شرکت تامین گردید، امروز شاهد افتتاح این واحد هستیم که یک دستاورد ملی برای کشور تلقی می شود.

مدیرعامل شرکت کیمیاگران امروز درمورد اهمیت و اثرگذاری این خط تولید گفت: تولید PAP به عنوان یک ماده استراتژیک درجهان تلقی می شود چرا که 90 درصد مصرف آن در تولید استامینوفن در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و یک درصد آن در سایر داروها و 9 درصد آن در صنایع بهداشتی و آرایشی مصرف می شود.

ما در مجموعه خود اقدام به ساخت یک شهرک صنعتی دارویی کرده ایم که تمامی واحدهای مشغول درآن متعلق به شرکت کیمیاگران امروز می باشد و هیچ شرکت دیگری در آن فعالیت ندارد. لذا تمامی خدمات جانبی متمرکز را برای تمام این واحدها درنظر گرفته ایم و در حال تکمیل آن هستیم تا هیچ نیازی به دیگر حوزه ها در خارج از شهرک نباشد.

اقدام ما در گام بعدی این است که واحد استامینوفن خود را به تولید 4هزارتن درسال برسانیم که تقریباً دوبرابر مصرف و نیاز کشور است و سعی براین است که صادرات آن را به طور گسترده در دستور کار قرار دهیم و سالانه چیزی درحدود 30 میلیون دلار آورده ارزی برای کشور به همراه داشته باشد. ضمن این که هدف اصلی جلوگیری از صادرات PAP و تولید آن به محصول نهایی است.

با تحقق این برنامه عملاً هیچ شرکت و کشوری نمی تواند در این عرصه با ما رقابت داشته باشد و سعی می شود علاوه بر تامین نیازهای داخلی به تامین نیازهای جهانی در این بخش بپردازیم.

مهندس موسوی درمورد اقدامات و برنامه های آتی شرکت کیمیاگران امروز در حوزه تامین مواد اولیه دیگر داروها ادامه داد:جدای از این بخش ما زنجیره های ارزش دیگر را نیز در دستور کار داریم. درحال حاضر ما ماده آسپیرین را تولید می کنیم اما مواد اولیه آن از خارج وارد می شود که سعی داریم در این مسیر تولید این مواد را نیز به مرحله خودکفایی برسانیم.

همچنین درصدد تکمیل زنجیره متفورمین هستیم. چرا که داروهایی که به صورت جنرال توسط شرکت های چند ملیتی تولید می شود با قیمت هایی بسیار بالا به دست مصرف کننده می رسد و ما به دنبال این هستیم تا این قبیل داروها را به صورت ژنریک تولید کنیم و به دست مصرف کنندگان برسانیم.

از دیگر برنامه های شرکت علاوه بر بحث تامین PAP مورد نیاز شرکت های داخلی و صادرات آن، به دنبال ساخت و تامین مواد اولیه PAP یعنی PNCB هستیم تا این ماده را نیز دیگر وارد نکنیم و بتوانیم در تولید آن به خودکفایی برسیم.

وی در پاسخ به این سئوال که کدام کشورها تامین کننده و تولیدکننده PAP هستند و بازارهدف و ارزآوری تولید این محصول در شرکت کیمیاگران امروز کجاست، گفت:
درحال حاضرچین و هند اصلی ترین تولیدکنندگان این محصول هستند که نیازجهانی را تامین می کنند و با تکمیل زنجیره ارزش خود، دیگر رقبا را از دور خارج کرده اند. اما نقطه قوت و رقابت پذیری ما در مقابل آنها داشتن مواد پایههمچون بنزن می باشد که در کشورخودمان تولید می شود. آنها برای تامین این بنزن مجبور به پرداخت هزینه های واردات هستند اما به سبب تولید بنزن در کشورمان مزیتی مضاعف برای رقابت با این دو کشور برای ما ایجاد کرده است.

درمورد بازار هدف باید اذعان داشت که ما درحال حاضر در کشورهای عراق، پاکستان، اردن، و دیگر کشورهای همسایه ورود پیدا کرده ایم و به زودی وارد بازار استامینوفن ترکیه نیز خواهیم شد. باید توجه داشت که این حضور در بازارهای منطقه ای درحالی است که ما با کشوری همچون چین درحال رقابت هستیم.

مدیرعامل کیمیاگران درمورد ارتباط با شرکت های بین المللی و مقایسه قیمت جهانی محصول خود با قیمت های تولیدی در داخل گفت: PAP در ایام کرونا به قیمت 10 دلار برای هر تن رسیده بود اما در حال حاضر با کاهش شدت کرونا و کاهش مصرف این قیمت بین 6 تا 8 دلار در نوسان است. همچنین قیمت PNCB نیز در آن ایام 3 دلار خریداری می شد اما در حال حاضر قیمت آن تقریبا 2 دلار است. لذا قیمت تمام شده برای ما در بازار کنونی 25 تا 30 درصد ارزان تر از PAP وارداتی خواهد بود.

درمورد ارتباط با شرکت های بین المللی نیز ما از شرکت های مختلف تولیدکننده PAP و PNCB بازدید داشته ایم و حتی شرکت هایی از چین درخواست همکاری داده اند. اما درعین حال ممنوعیت ها و محدودیت هایی به لحاظ تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال پول برسر راهشان وجود دارد که مانع از همکاری گسترده با شرکت های بین المللی می گردد. اما در عین حال جزو برنامه های ماست که در سال آینده یک تیم به شرکت های تولید کننده PNCB بفرستیم تا قرارداده های خوبی را منعقد کنند تا درمرحله بعد بتوانیم به دانش فنی آن برسیم و واحد تولید آن را راه اندازی کنیم.

مهندس موسوی در مورد چگونگی همکاری و اعتماد سازی در شرکت های داخلی جهت خرید این محصول(PAP) از داخل به جای واردات از شرکت های خارجی گفت:
درداخل کشور درحدود 30 شرکت وجود دارد که محصول نهایی استامینوفن را تولید می کنند. اما تامین کننده مواد اولیه آن در ایران تنها توسط دو شرکت انجام می شود که یکی “کیمیاگران امروز” و دیگری شرکت “تماد” می باشد. این درحالی است که درسال گذشته 70 درصد نیاز شرکت های تولیدکننده محصول را کیمیاگران تامین کردند و 30 درصد آن را شرکت تماد. لذا درحال حاضر ما نمونه هایی به این شرکت ارسال کرده ایم و آنها در حال بررسی هستند. اما ادعا و مزیت رقابتی ما در عرصه قیمت است. ما حتی درخواست تعرفه گذاری نکردیم چرا که این اطمینان را از محصول خود داریم که در عرصه رقابت چه در داخل و چه در خارج موفق خواهیم بود.
ضمن اینکه در کنار افتتاح خط تولید PAP ما یک واحد دیگر استامینوفن را به ظرفیت تولیدی خود اضافه و همزمان با هم این دو واحد افتتاح خواهند شد.

تصاویر
  • برگزاری نشست خبری تولید محصول استراتژیک PAP
  • برگزاری نشست خبری تولید محصول استراتژیک PAP
  • برگزاری نشست خبری تولید محصول استراتژیک PAP